Mötesplatsen för vattnets framtida kretslopp

Publicerad: 5 mars, 2025

Efter framgången med den nya mötesplatsen Vatten 2023, som Svenska Mässan arrangerade tillsammans med Vattenindustrin återkommer de nu. Vatten 2025 sker den 21-23 oktober och är en arena för framtidens vatten- och VA-bransch. SSTT är samarbetspartner även denna gång och sitter med i både programråd och partnerråd samt deltar med fem föreläsningar.

När Svenska Mässan började jobba med den nya mötesplatsen Vatten 2023 fick de lägga ner mycket jobb på att få branschen att förstå vad den nya mässan stod för.

-          Det är alltid en utmaning att etablera ett nytt varumärke. I år är det lättare att nå ut då många besökte Vatten 2023 och vet nu vad det varumärket står för. Vi ser exempelvis att många företag förra året skickade en representant, lite för att kolla vad det var, och nu skickar de flera, förklarar Annika Persson, Business Development Manager på Svenska Mässan.

Spännande konferensprogram

Genom samarbeten med tongivande föreningar, organisationer och myndigheter erbjuder de en högkvalitativ mötesplats för hela vatten- och VA-branschen.

-          I programrådet jobbar vi nu tillsammans för att skapa ett högaktuellt konferensprogram, öppna scener fyllda med det senaste branschnyheterna och ett mässgolv fyllt av banbrytande teknologi. Vid sidan av utställningen, där vi förväntar ca 270 utställare, har vi även en tredagarskonferens med många spännande föreläsningar.

Under Vatten 2023 hade de 230 utställare och ca 6500 besökare, i år hoppas de på minst 7000 besökare.

-          Vi kommer ha två scener med olika program. På Vattenscenen kommer det presenteras olika kundcase samt framgångsrika exempel från branschen och angränsande industrier. Innovationsscenen har ett mer framåtblickande program där ny teknik diskuteras med AI, digitalisering och annat, även forskning och utveckling presenteras där.

En del av mässan är specifikt inriktat på innovationer och nya idéer inom vattenområdet, på WIN Water Innovationsarena samlas innovationsbolag och start-ups på ett och samma ställe.

-          Vi anordnar även en Vattenverkstad med olika mer praktiska tävlingar som Vattenindustrin och andra partners arrangerar.

Internationellt perspektiv

Det finns ett internationellt perspektiv i år, bland annat kommer EU-projektet BlueInvest finnas representerade.

-          BlueInvest är en EU-plattform och teknisk facilitator som syftar till att accelerera havsbaserade teknologier och lösningar för att inspirera innovation. Det sker inom ett antal identifierade blå sektorer där Water Mangement är ett av områdena, berättar Annika Persson.

Norge är ett land som mässan fokuserar på och de kommer jobba med marknadsföring för att locka besökare och utställare därifrån. Sedan finns även ett specifikt tyskt perspektiv.

-          Vi samarbetar med Tyska handelskammaren och hoppas få med både beslutsfattare och goda exempel därifrån. Vi planerar även för rundabordssamtal med politikerrepresentanter från både Tyskland och Sverige.

På en mässa är nätverkande en viktig del och som en del i det anordnas en branschfest på kvällen den 22 oktober.

Intresset stort för mässan

De märker av ett stort intresse för mässan och har nått flera av sina mål.

-          Vi har redan bokat upp 7 500 kvm utställningsyta, vilket var ett av våra mål. Nu utökar vi ytan och bokar in ännu fler utställare. En intressant deltagare i år är Svenskt Vatten som kommer ha en egen monter under mässan.

Konferensen, som pågår under alla tre dagarna, arrangeras i samarbete med det programråd som man satt samman.

-          Där är SSTT en viktig partner och har lämnat inspel till olika programpunkter. Även partnerrådet är en viktig del för att kunna etablera en så pass stor ny mötesplats. Glädjande nog ser vi att intresset för denna nya mötesplats, Vatten 2025, bara växer, avslutar Annika Persson.

 

Ylva Sjönell