Produkten vatten kan inte digitaliseras

Publicerad: 13 december, 2024

Amelie Bennich har i sitt doktorandprojekt ”Navigating digital waters” på KTH tittat på digitaliseringen inom VA-branschen. Hon har utgått från två dominerande bilder som hon sedan grävt djupare i, den ena är att digitaliseringen förväntas medföra genomgripande förändringar i olika branscher och den andra att VA-branschen ofta ses som konservativ och svårföränderlig. Istället för att studera enskilda tekniker eller applikationer har hon velat ta ett steg tillbaka och titta på ”den större bilden” – vad kan digitalisering innebära för en bransch såsom VA?

Hon har kommit fram till att båda bilderna kan ifrågasättas beroende på från vilket perspektiv man tittar och vilka förutsättningar olika branscher har.

-          Att säga att VA-branschen ligger efter tycker jag är en missvisande bild då det finns många exempel på digitala tekniker och applikationer som redan är väletablerade inom branschen. Men tack vare teknikens utveckling finns idag nya möjligheter som man ännu inte har utnyttjat ellerär på gång att utnyttja (t ex AI-applikationer). Samtidigt kanske digitaliseringen kommer se annorlunda ut än den som ofta porträtteras i media och liknande. Dvs en förändring sker men inte nödvändigtvis som den ser ut inom andra branscher. Att förstå grundförutsättningarna för digitalisering är centralt för att förstå den utveckling som kan ske.

Vatten och ledningsnät kommer förbli fysiska företeelser

För att få lite perspektiv jämför hon VA-branschen med musikbranschen där effekterna av digitalisering varit väldigt tydliga.

-          Där ser vi hur deras huvudprodukt, de fysiska musikspelarna, har digitaliserats och i stället finns som exempelvis appar i våra telefoner. Det har naturligtvis inneburit en stor genomgripande förändring av den branschen, till exempel i avseende på hur vi konsumerar ny musik eller vilka aktörer som är aktiva inom branschen. Deras förutsättningar skiljer sig dock mycket från VA-branschen. Inom VA är huvudprodukten vatten som inte går att digitalisera, inte heller de rör, pumpar och liknande som vattnet strömmar genom. Det innebär att den branschen inte kan genomgå samma typer av förändringar genom digitalisering, förklarar Amelie Bennich.

Mycket kan ändå digitaliseras

Med det sagt finns det naturligtvis ändå mycket inom VA som kan digitaliseras för att underlätta och förbättra arbetet med reparationer och förnyelse av ledningsnäten.

-          Även om man inte kan digitalisera basprodukterna som vatten, ledningar och pumpar kan egenskaper hos dem digitaliseras. Exempelvis pumparna som tidigare bara pumpade vatten blir nu informationskällor där data samlas in från olika sensorer och analyseras. De nya möjligheterna ändrar hur man kan jobba med hela ledningsnätet och medför även uppdaterade arbetssätt och behov av ny typ av kompetens.

Ingen extern aktör har kommit in från sidan

Amelie Bennich konstaterar också att det i VA-branschen inte kommit in någon ny spelare på marknaden som utmanat rådande aktörer, som till exempel digitala företag som  Uber eller Spotify inom andra branscher.

-          Inom VA-branschen är det framför allt VA-organisationernas egen förmåga att börja använda ny teknik som kommer avgöra hur snabbt förändringen kommer gå. Frågor dyker då upp som om svenska kommuner och deras organisationer har incitamenten samt förmågan och kompetensen att införa förändringar och börja använda ny digital teknik.

I andra branscher finns olika aktörer som kan och vill driva förändringar, inom VA är det mest kommunerna och VA-organisationerna som måste stå för det.

-          Det finns dock diskussioner om hur mycket man kan förlita sig på att ta in extern kompetens, exempelvis ”data as a service”, som kan bistå med insamling och analyser av olika data. Men det finns problem med sådana lösningar som exempelvis handlar om säkerhetsaspekter. I Sverige har man till exempel valt att undvika att använda leverantörers molnlösningar vilket begränsar tillgången på digitala verktyg.

Det innebär att VA-organisationerna förblir den centrala aktören för eventuella förändringar.

-          Jag är övertygad om att digitaliseringen kommer fortsätta inom VA, men den kontext den verkar inom gör att vad som förändras och förändringstakten kanske inte blir som i andra branscher.

Tidsdimensionen påverkar förändringstakten

En annan sak hon pekar på där VA-branschen är relativt unik jämfört med många moderna branscher är tidsdimensionen.

-          Våra moderna VA-system kan vara uppåt 100 år gamla och förväntas finnas i ytterligare hundratals år. Många branscher fanns inte ens för 100 år sedan. Även det gör att tidsperspektiven blir annorlunda än på många andra håll.

Avslutningsvis pekar Amelie Bennich på behovet av en grundläggande digital infrastruktur inom VA-organisationerna för att digitaliseringen ska kunna ske.

-          Det finns mycket data tillgängligt inom VA men den är ofta spridd i organisationen. Det krävs därför att det finns system och strukturer så data kan samlas in och kvalitetssäkras innan man kan dra nytta av olika digitala verktyg.

Ylva Sjönell