En av de första eldrivna filmbussarna

Publicerad: 16 augusti, 2022

Bild: Sweves

Bild: Sweves

Efter ett antal möten och konferenser där en framtida filmbuss som drivs helt elektriskt har diskuterats har det nu blivit dags. Sweves har levererat sin första elbuss, men det var en del utmaningar de fick hantera för att nå dit.

Det berättar Peter Nyby, försäljnings- och marknadschef på Sweves, som varit med i processen med att utrusta den nya bussen som pågått sedan VA-mässan.

-        Vår kund är Vabon som varit först med att realisera de tankar som många av våra kunder har, att nästa buss de beställer ska vara helt eldriven, berättar han.

Vikten största utmaningen

Bussen har batterier så den klarar ca 30 mil på en arbetsdag, men batterier väger mycket så den största utmaningen har varit att utrusta bussen helt samtidigt som utrustningen inte får väga mer än ca 65 procent av den vanliga vikten.

-        Vi har varit tvungna att se till att den utrustning vi monterar inte får väg mer än ca 780 kg, mot normalt ca 1200 kg, vilket har krävt mycket kreativt tänkande och nya smarta lösningar.

En stor hjälp med den utmaningen har de haft av deras nya leverantör av utrustningar, Rausch, en tysk tillverkare som jobbat mycket med att skapa så kompakta och effektiva utrustningar som möjligt.

-        Deras lösningar handlar bland annat om att använda en komponent till flera olika applikationer, på så vis får de ner vikten och gör motorvagnen mer kompakt. En annan lösning de har är att satelliten inte kräver en egen motorvagn utan kan kopplas på en befintlig motorvagn med ett enkelt handgrepp. Då vi jagat enstaka kilon och hekton under konstruktionen så innebär det att vi på ett bräde sparar 25-30 kilo, vilket annars en separat satellitvagn väger, förklarar Peter Nyby vidare.

Helt nydesignad filmbuss

Den fordonstyp som Vabon valde är en 3,5 t tillverkad av Maxus och den var så nydesignad att det ännu inte fanns en digital ritning på den.

-        Det innebar att vi först var tvungna att ta fram en digital ritning för att sedan kunna börja göra våra CAD-ritningar.

Den busstypen som beställdes har två sidodörrar, vilket innebär både för- och nackdelar.

-        Nackdelen är att vikten ökar, i ett läge där vi jagar kilon. Men fördelarna ser vi som större och de är framför allt att det går att utnyttja bussens utrymmen mer effektivt, vid den bakre sidodörren skapas ett utrymme som går att använda som ett förråd, och kopplar vi värme till det kan det bli ett torkskåp för utrustning och kläder.

Klarar alla applikationer

Den eldrivna bussen är fullt utrustad med två kameravagnar och en rörål, vilket innebär att de klarar alla applikationer.

-        Alla kamerasystem har också full HD och man kan dessutom koppla på en 3D-sensor på kamerahuvudena, med den kan en 3D-ritning lätt tas fram av ledningssystemet. Jag tror att framför allt fastighetsägare kan vara intresserade av det, många av dem saknar nog uppdaterade versioner av sina ledningsdragningar, säger han med ett leende.

Kameravagnarna har också en stor flexibilitet i storleken på rör de kan filma. En av dem kan användas i rör med en diameter från 135 mm till 3000 mm.

Viktig milstolpe

För Sweves är det en verklig milstolpe att nu kunna leverera en eldriven filmbuss samtidigt som de presenterar Rausch produkter för första gången i Sverige.

-        Bland de smarta lösningar de har tagit fram finns också ett integrerat kontrollsystem, där de kombinerat de tre normalt sett separata kontrollsystemen i ett enda. Det kontrollsystemet har vi också valt att placera i maskinrummet för att ytterligare effektivisera för rörinspektörerna. Då behöver de inte gå mellan maskinrummet och kontoret i bussen så snart de ska använda kontrollsystemet.

Även där sparas en hel del vikt i moderna filmbussar, tidigare krävde kontrollsystemen stora datorlådor, nu finns allt på en lite tjockare I-Pad.

-        Under augusti kommer vi åka på en Sverigeturné och visa upp en fullt bestyckad Rausch byggd filmbuss liksom elbussen och de nya utrustningarna från Rausch, vi börjar i Kiruna tar oss ner genom hela landet. Det ska bli väldigt kul att få träffa och visa upp den nya tekniken för alla intresserade runt om i landet, avslutar Peter Nyby.

 

Bild: Sweves

Bild: Sweves

Ylva Sjönell