Risker med sociala medier

Publicerad: 14 januari, 2022

När sociala medier nu blivit en naturlig del av allas vardag, och även används flitigt i marknadsföringssyfte, kan det vara på sin plats att reflektera över vilka konsekvenser ett inlägg på Instagram, LinkedIn, Facebook eller annat kan få.

En som funderat en del på det och som gärna höjer ett varnande finger för ett alltför slentrianmässigt hanterande av sociala medier i arbetet är Göran Nilsson, ägare av Svensk Röranalys och även medlem i arbetsgruppen för STVF.

-        Det är ofta som jag reagerar när jag ser inlägg på sociala medier där bilderna och/eller texten ofta kan avslöja saker som kanske inte bör avslöjas offentligt. Det kan vara ett jobb man gör inom ett skyddsområde och som kan kännas igen, eller att man berättar om problem som den man jobbar för kanske inte vill ska spridas, förklarar han.

Lätt att i stunden publicera

Han konstaterar samtidigt att inläggen säkert oftast har gjorts i god tro, man inser bara inte vad som kan avslöjas på bilden.

-        Det kan vara en byggnad eller annat i bakgrunden som många känner igen, om man då i texten exempelvis har skrivit om problem i en eller flera fastigheter där kan det ju ge en negativ bild av området. Eller ännu värre om man lägger upp en bild då man jobbar inne på skyddat område och avslöjar problem som kan finnas där så kan det vara riktigt illa.

Även inlägg i slutna grupper kan bli virala

Göran Nilsson tror också att många tror att om man lägger ut bilder i en sluten krets så är det inte så farligt.

-        Men vi vet alla hur virala inlägg kan bli och man kan aldrig lita på att ingen sprider inlägget vidare och därmed avslöjar information som inte borde synas offentligt. Det är lite fascinerande att även då vi under många år varnats för att det som läggs ut på nätet stannar där, och många av oss har väl talat med våra barn om riskerna med sociala medier, så verkar man glömma det när man själv gör inlägg.

Kan leda till förtalsanklagelser

Ett exempel han tar är då en entreprenör kommer till en plats där de ska lösa ett problem och det på ytan ser ut som att ett dåligt jobb har utförts tidigare.

-        Det då lätt hänt att man lägger upp en bild på som det såg ut innan och en efter och talar om hur duktig man varit. Men, man har aldrig hela historien, att det ser ut som det gör kan ha helt andra förklaringar än att den tidigare entreprenören gjort ett dåligt jobb och har man då baktalat en konkurrent och är fel ute kan man hamna i stora problem. Sådant sprider sig ju som en löpeld på sociala medier och går inte att ta tillbaka.

Även om man är noga med att inte skriva ut namn på konkurrenten hjälper det inte alltid, det finns ofta igenkänningsfaktorer som en typ av bil eller annat som gör att konkurrenten går att identifiera.

-        I vår bransch har alla rätt bra koll på varandra så det brukar vara lätt att lista ut vad bilden egentligen berättar.

Ett annat exempel är då ett jobb gjordes i en fastighet där det fanns stora råttor.

-        Det var verkligen råttor i en storlek jag inte sett tidigare, man såg till och med musklerna i bakbenen på råttan. Ett inlägg med ett sådant innehåll där fastigheten syns i bakgrunden skulle kunna vara förödande för fastighetsägaren och sänka priset på både fastigheten och i området.

Ett gott råd – lägg inte ut något alls

Det gäller därför att alltid tänka efter före, både en och flera gånger. Själv följer han en tydlig princip i alla lägen.

-        Jag lägger i princip aldrig ut någonting, varken bilder eller text. Det kan hända om jag är absolut säker på att jag inte avslöjar något som har med någon annan att göra, men det är inte ofta. Med en sådan princip behöver jag inte oroa mig för konsekvenser som kan bli betydande av ett inlägg som från början var tänkt att vara helt oskyldigt. Jag hoppas att vi blir fler som uppmärksammar detta och ser till att medarbetare och kollegor är fullt medvetna om riskerna med inlägg på sociala medier, avslutar Göran Nilsson.

Ylva Sjönell