Ny teknik kan revolutionera branschen
Publicerad: 4 februari, 2020
Trendspaningar är alltid intressanta eftersom de flesta av oss dels är teknikintresserade och dels vill veta vad som väntar runt hörnet. På Teknikträffen var det Peter Nyby, Hamafo Teknik och Jakob Kesselberg, Vretmaskin, som blickade in i spåkulan om vad framtiden för branschen kan innehålla.
Peter Nyby var först ut och inledde dels med en framtidsspaning och dels en tillbakablick om det han trendspanade om vid förra Teknikträffen hade inträffat eller inte.
När det gäller kamerasystem så kvarstår frågan om det blir superavancerade rörålar vs engångsrörålar. Kameralinsens rengöring under inspektion är också något som behöver lösas. Kommer tekniken att ge full HD alternativt 4K eller 8K, optisk zoom x 10 och i färg?
Peter satte också frågetecken till saker som om bildstabilisatorer i 4K blir i Full-HD, JPEG+RAW, om P/T kamera från 16 mm, om LED, UV ljus kan avslöja sprickindikering, om ljuskänsligheten 0.02 Lux och värmekamera, om tekniken ger livebild via nätet och via dator, eller om LCD-glasögon kommer.
Kameraoperatör och läcksökare
Under avdelningen branschtrender så blir efterfrågan om kombinationen kameraoperatör och läcksökare mer vanlig i framtiden. Utredningsarbetet för ledningsnät VA/Vatten är en utmaning liksom förnyelsetakten. Utvecklingen och uppdateringen av P93 kan komma under året och arbetet med T25 inleds. Brunnsinspektioner är på gång och när det gäller tekniken så höjs lägstanivån för varje år.
Produkttrender för kamera/rörål ger för närvarande från DN23mm med Gyro och zoom digitalt, Full-HD i kamera och monitor. Ett större arbetsområde uppnås för rörål DN15-500 med fem stycken kameror/ål.
- Och äntligen har vi fått batteridrift med standard batteripack, samma batterier som till skruvdragare, vilket förstås verkligen underlättar.
Funktionerna med kamera/rörål blir också allt mer avancerade via diametervariationer och WiFi.
När det gäller ”svängkamera” visar produkttrenden att Full-HD i kamera/monitor är på gång. DN 50mm och digital zoom kommer, liksom full kompablitet med axiella kameror. Tillbehöver blir mer avancerade med laser, 3D och WiFi - och kommer PT bli nya lägsta krav hos ledningsägare?
Små lika som stora
Trender för motordrivna kamerasystm handlar om att systemen blir mer kompakta och portabla. De minsta vagnarnas funktions- och prestanda blir nästan på samma nivå som de större vagnarna. Handhavandet förenklas gnom snabbfästen och kompatibla rörålskameror blir axiella. Även här är Full-HD i kamera/monitor på gång.
Produkttrender för filmbussar handlar om att mycket kompakta system möjliggör flexibilitet, ATV/UTV, flakmoppe, Caddy, pickup tec. Kombinationsfordon för film/spol, läcksökning, film/rök för tillskottsvatten etc. Blir planlösningen klassisk eller öppen och blir det 3,5 ton eller 5 tons storlek? Förmodligen handlar framtiden om mer litium än bly och även här kan konstateras att lägstanivå på teknik och prestanda ökar. Och när framtiden ger 100 procent batteridrift så kan vi även stödladda med solceller och få ned koldioxidutsläppen.
Drönare används idag på en mängd olika områden och kan även skräddarsys för VA-branschen. Med hjälp av drönare kan läckor ovan mark upptäckas i otillgängliga områden och kan även användas för inspektion invändigt i större VA-ledningar. Drönare är kostnadseffektivt, miljövänligt och kanske kan vara ett rekryteringsargument för branschen.
Revolutionera branschen
Jakob Kesselberg hade valt att dela upp sin framtidsspaning genom att kategorisera utvecklingen som antingen en revolution eller som en evolution. Första iPhone var en revolution menade Peter, medan senare och uppgraderade versioner är en evolution.
En 3D-sensor i kamerahuvudet är en av dessa revolutioner, där branschen tidigare hade mekanisk lösning via INS-Gyro stor som en läskback, medan vi idag har en elektronisk lösning via MEMS-Gyro med en storlek på 0,02 till 1 mm.
Nyckeln till framtiden ligger i en mjukvaruintegration som med kan revolutionera kartläggningen av en okänd anläggning och där man uppnår saker som att slippa leta i blindo, undvika onödigt arbete med sökare, man får en kartläggning medan man filmar, och man kan exportera en färdig ritning till GiS etc.
LiFeP04-batterier
Jakob gick vidare till frågan om ett byte till LiFePO4-batterier, där revolutionen kan bli så stor så att förbränningsmotorn helt kan försvinna. LiFePO4-batterier behöver ingen uppladdning från förbränningsmotorn och kommer dessa batterier till branschen så kommer en mängd saker förstås att förbättras när det gäller arbetsmiljön.
- Framför allt kan vi uppnå en helt koldioxidfri drift, menade Jakob Kesselberg.
Han menade också att med en inspektionsmjukvara i molnet så skulle en utförare kunna vara uppkopplad med tillgång till beställarens data - OM saker som sekretess kan lösas. Då skulle revolutionen handla om att inspektionsbussen jobbar live mot beställarens system. Filmade sträckor skulle direkt kunna ingå och ges tillgängligt för beställarens system.
- Inget mer pappersletande. Inspektionsbussen blir en del av beställarens interna nät via VPN.
Det skulle ge en given lösning på långa filmavtal och missförstånd skulle kunna elimineras. Revolutionen skulle alltså bestå av en kraftigt höjd effektivitet på grund av ny teknik.