Stort behov av servisrenoveringar

Publicerad: 17 oktober, 2024

Bild: Aarsleff

Bild: Aarsleff

Vid renovering av huvudledning med infordring av flexibelt foder lämnas oftast servisledningen utan åtgärd. Det gör att det nu finns ett oräkneligt antal serviser i stort behov av renovering och vill man komma åt inläckage i spillvattensystem behöver dessa serviser åtgärdas. Metoderna finns framme, och ingår ofta redan i upphandlade ramavtal, men de används sällan.

Det berättar Emil Lundmark på Aarsleff, han konstaterar också att när han gjorde en överslagsberäkning kom han fram till att bara hos Aarsleff har man öppnat över 30 000 serviser i relinade ledningar sedan 2010 utan att ha åtgärdat dem samtidigt med huvudledningen.

-          Om vi har minst så många serviser som inte renoverats är det rimligt att anta att det säkert finns dubbelt så många runt om i landet, vilket är ett snabbt växande problem. Det är samtidigt lite märkligt att det inte gjorts mer inom det området då metoder finns för sådana renoveringar och de dessutom ingår ofta i olika ramavtal. Problemet är nog att ledningsnätsägarna inte tänker på att efterfråga servisrenoveringar i samband med renovering av huvudledning, förklarar han.

Att intresset nu blivit mer påtagligt för renovering av servisledningar hänger troligen samman med det allt större behovet av att hitta och åtgärda läckor i ledningsnätet. Reningsverken tvingas hantera och rena betydligt större vattenmängder än de skulle behöva vilket både kostar pengar och är problem för miljö och klimat. I genomsnitt hanterar reningsverken i landet ca 40 procent mer vatten än de skulle behöva.

Fullsatt föredrag på Teknikträffen

Under Teknikträffen i början på oktober höll han, tillsammans med kollegan Lars Benzeriane, ett föredrag som var helt fullbokat om inläckage av spillvatten och renovering av servisledningar.

-          Det stod dessutom säkert 15 personer runt väggarna. Det tyder ju på att medvetenheten har ökat markant och intresset för servisrenoveringar blivit betydligt större.

Under föredraget gick de igenom de olika steg som behöver tas för en infodring av en servisledning med flexibelt foder. Den metod de beskrev är servisrenovering med hattprofil.

-          Man behöver först rengöra och eventuellt fräsa ledningen, sedan utförs som vanligt rörinspektion och inmätning för att slutningen genomföra själva installationen. Det är inte speciellt komplicerat och ett slöseri med resurser att inte passa på och göra servisrenovering samtidigt som man gör huvudledningen, förklarar Emil Lundmark.

Det går lika bra att använda metoden i samband med renovering av huvudledning som i efterhand då huvudledningen redan är relinad.

-          Det är aldrig för sent, vi installerar hattar på både nya och gamla infodringar. Tack vare avancerad teknik och en digital uppföljningsprocess från start till slut kan ledningsnätsägaren sedan lättare hålla koll, följa upp och vidta proaktiva åtgärder. Det medför stora tids- och kostnadsbesparingar. En servis tar endast några timmar att åtgärda och sedan är den som ny igen. 

Kort eller lång hatt

En viktig sak att tänka igenom är om man vid servisrenoveringen ska använda en kort eller lång hatt.

-          En kort hatt innebär att servisen får en ny ledning ca 0,3-0,5 meter in i servisledningen. Med en lång hatt kan man få upp till 15 meter ny ledning, i vissa fall även längre och utveckling sker hela tiden. Vi brukar rekommendera att använda en lång hatt och dra den fram till förbindelsepunkt, vilket ofta är en tomtgräns, då det är kommunens ansvar. Oftast innebär det ca 3-5 meter ny servisledning.

Att använda en kort hatt var en tidig lösning som fortfarande hänger kvar även då tekniken med lång hatt nu också finns tillgänglig.

-          Då kostnaden för en lång hatt inte blir speciellt mycket högre, allt förarbete och framdragning av maskiner etc är ju redan gjort, så finns ingen anledning att inte använda lång hatt, tycker Emil Lundmark.

Varje dag ökar antalet orenoverade serviser

Eftersom upphandlande enheter inte alltid har kännedom om exakt längd på serviserna kan ett tips till ledningsnätsägarna vara att i upphandlingar be om prissättning baserad på ett schablonvärde, till exempel en 3 meter lång servisrenoveringar. Detta gör att anbuden blir jämförbara och underlättar en korrekt och rättvisande utvärdering. Eventuella avvikelser i längd, kortare eller längre, kan sedan regleras separat.

-          Det jag hoppas är att alla ledningsnätsägare kan ha med servisrenoveringarna i sitt arbete med underhåll och förnyelse an ledningsnäten framöver. För varje dag som nya huvudledningar renoveras utan att samtidigt servisledningarna renoveras ökar antalet gamla serviser som med stor sannolikhet redan läcker eller kommer att börja läcka inom en snar framtid, avslutar han.

Ylva Sjönell