Min Vardag – Lennart Broo
Publicerad: 27 november, 2023
Spolgruppen inom SSTT kommer i februari att erbjuda den första utbildningen någonsin som leder till en auktorisation som spoltekniker. Huvudlärare på utbildningen kommer vara Lennart Broo som har över 30 års praktisk erfarenhet inom spolbranschen.
Hans första jobb var dock inte som spolbilsförare utan som motortestare på Scania. Sedan testade han på både att vara tidningsbud och förman för tidningsdistribution innan han hamnade inom spolbranschen där han fastnade.
- Det var 1989 som jag via en god vän som jobbade med slamsugning fick in foten i branschen och började på TL Teknik där Albin Ahlin var chef. Under åren körde vi för Rensab som var ett affärsområde inom SÅAB. Genom att SåAB och tre andra företag slogs samman skapades Foria AB. 2016 köpte sedan Foria AB samtliga slamsugningsbilar, spolbilar samt filmbussar av TL Teknik, även de som jobbade med sug och spolbilarna följde med och blev anställda av Foria AB.
Lennart Broo är nu pensionär sedan ett par år, men hjälper till på kontoret vid behov som trafikledare.
Hur börjar en vanlig dag för dig?
Ja, även om jag nu är pensionär så går jag upp tidigt för att skjutsa en av mina döttrar till Södertälje station så att hon kan åka till gymnasiet inne i Stockholm. Vi bor utanför Järna så det är svårt att få kommunikationerna att gå ihop.
Hur blev du lärare på SPOL-utbildningen?
Jag blev kontaktad av Jakob Kesselberg på Vretmaskin. Min gamla chef Albin Ahlin hade blivit kontaktad av honom för att få tips på lärare och Albin föreslog mig, vilket känns väldigt kul och hedrande.
Vad tycker du om att det skapas en auktorisation för spoltekniker?
Det tror jag blir väldigt bra, även om kompetensen hos den yrkesgruppen höjts på senare år från när jag började. Då gav man ibland nyckeln till en ovan chaufför och sa ” Där är spolbilen, Kör”. Att branschen nu tar steget och inför en riktig auktorisation tror jag är bra för både beställare och utförare. Det finns mycket man behöver ha koll på för att bli en bra spolbilsförare, exempelvis vilka munstycken som är mest effektiva i olika situationer. Dessutom behöver man känna till vilka faror som finns och vara medveten om säkerhetsaspekterna av jobbet så det inte går fel.
Hur känns det att bli lärare?
Ja, vi får se hur det kommer att gå. Det blir en liten utmaning, men en väldigt rolig sådan. Jag tycker det känns bra att kunna använda min samlade erfarenhet till nytta för branschen. Under åren har jag nog kört de flesta typer av sug- och spolbilar bilar som finns, jag har även varit auktoriserad rörinspektör under ett flertal år och inspekterat resultatet av spolbilsteknikernas arbete, så en del erfarenheter har jag nog att dela med mig av. En viktig del för mig som lärare blir att utbildningsmaterialet utformas så att eleverna kan tillgodogöra sig det på ett bra sätt. Jag kommer även vara med och gå igenom utbildningsmaterialet och då kommer jag att se på den aspekten och se om jag kan tillföra något. Jag kommer även ta lite hjälp av mina kollegor som fortfarande kör spolbilar för att få deras syn på vad som är viktigt att få med i utbildningen.