Ambitiösa klimatmål i Göteborg

Publicerad: 2 oktober, 2024

Malin Pettersson framför en elektrifierad grävmaskin. Bild: Kretslopp och Vatten

Malin Pettersson framför en elektrifierad grävmaskin. Bild: Kretslopp och Vatten

Göteborgs kommun har beslutat att verksamheten ska ha nära noll klimatavtryck till år 2030, något som ställer höga krav på de olika förvaltningarna. Inom förvaltningen Kretslopp och vatten har en projektdrivande avdelning ett taktiskt mål att förbereda för att minst 20 procent av bygg- och anläggningsmaskinerna ska vara elektrifierade till 2025. Efter ett framgångsrikt pilotprojekt för elektrifierad rörspräckning tar de nu fram ett ramavtal för elektrifierad rörspräckning.

Det berättar Malin Pettersson, projektingenjör på Kretslopp och Vatten. Hon var själv projektledare för ett pilotprojekt inom elektrifiering som de har drivit.

-          Det handlade om elektrifierad rörspräckning där vi även använde biocirkulära PE-rör. Vi visste inte riktigt hur elektrifierad rörspräckning kunde fungera så vi tog inspiration från Oslo där de jobbat en längre tid med sådant. Ett av de mer förvånande resultaten från projektet var att det räckte med en strömanslutning på 63 Ampere till rörspräckningsaggregatet, vilket finns på många håll runt om i kommunen. Vi trodde vi skulle behöva i alla fall upp till 250 Ampere, förklarar hon.

Pilotprojektet med den elektrifierade rörspräckningen vid renovering av en dricksvattenledning genomförde de tillsammans med Pollex (se separat artikel på sstt.se). Under projektet byggdes hydraulpacket som driver rörspräckningsmaskinen om från att gå på diesel till att gå på elektricitet.

-          Förutom hydraulpacket till rörspräckningsaggregatet användes grävmaskin, lastbilar och övriga entreprenadmaskiner som drivs helt av el. Till de fordon som inte kunde drivas med el användes biobränslen.

Skriver nya ramavtal

Beslutet att driva pilotprojektet med elektrifierad rörspräckning var en strategi som avdelningen Projekt och utveckling tog fram för att nå Staden mål till år 2030 och för att möta stadens övergripande elektrifieringsplan. I mars 2021 beslutade kommunfullmäktige i Göteborg om ett nytt miljö- och klimatprogram. Målbilden för programmet är att Göteborg ska ställa om till en ekologiskt hållbar stad och vara nära noll i klimatpåverkan år 2030. Alla förvaltningar och bolag ska bidra i arbetet.

-          På min avdelning fick vi ett taktiskt mål att under 2023 att handla upp ett projekt med eldrift, vilket då blev det med rörspräckning. Under 2024 har vi ett taktiskt mål att förbereda för att 20 procent av de bygg och anläggningsmaskiner vi upphandlar ska vara elektrifierade 2025.

Det innebär att de är mitt inne i arbetet med att utforma ramavtal där elektrifiering ingår.

-          Bland de ramavtalen finns ett om elektrifierad rörspräckning som bygger på resultaten från vårt pilotprojekt. Det är kul att ett lyckat pilotprojekt så snabbt kan omsättas i reell handling inom kommunen, konstaterar Malin Pettersson.

På en annan VA-avdelning jobbar de med projekt som rör elektrifiering på avloppssidan, bland annat elektrifierad infodring av rör.

Är gärna föregångare för grön omställning

Pilotprojektet med elektrifierad rörspräckning är avslutat och utvärderingar av det pågår fortfarande, de räknar bland annat på hur mycket mindre koldioxidavtryck hela projektet innebar jämfört med om de hade använt traditionell rörspräckning.

-          Vi jobbar på en sådan utvärdering, men vi har inga konkreta svar ännu. Förhoppningsvis har vi det senare i år. De viktigaste resultaten för oss från det och andra klimatprojekt är att visa att det är möjligt för en kommun att sätta upp och möta ambitiösa klimat- och miljömål. Vi fungerar gärna som föregångare för en grön omställning på kommunsidan, avslutar Malin Pettersson.

 

Ylva Sjönell