Min Vardag – Björn Olsson

Publicerad: 25 september, 2023

Bild: Privat

Bild: Privat

Med många års erfarenhet av spolning av ledningar i både fastighet och mark vill Björn Olsson bidra till att kompetensen höjs inom rörspolning. Efter att han läst en artikel på SSTT’s Facebooksida, där den nystartade arbetsgruppen för SPOL inom SSTT presenterades, anmälde han sitt intresse för att gå med i arbetsgruppen.

Att han idag jobbar inom spolning var inte tanken från början av hans karriär.

-        Jag utbildade mig till kock och jobbade ett tag på slakteri, men tröttnade på det efter ett tag. Då jag hade lastbilskort från lumpen sökte jag mig till åkeribranschen och hamnade inom spolverksamheten. Efter många år inom spolning kan jag konstatera att jag hamnade helt rätt, det är et område som intresserar mig mycket, berättar Björn Olsson på XR Miljöhantering i Skaraborg.

I veckan deltog han i sitt första möte med SPOL-gruppen och ser fram emot att bidra med sina erfarenheter.

Vad jobbar du med idag?

Jag jobbar som förare av en spolbil för XR Miljöhantering, tidigare Skaraborgs Miljöhantering, och åker främst runt på jobb i Skaraborgsregionen. Det blir även en del körningar på längre avstånd då vi jobbar som underleverantör åt Aarsleff Relining med spolning, förfilmining och liknande och då blir det ofta jobb inom en större region.

Hur ser en vanlig arbetsdag ut?

Jag kommer till jobbet ca 6:30 och byter om, sedan blir det en halvtimmes kaffe och lite snack med kollegorna. Efter det sätter jag mig i bilen och kör i väg, jag har ofta information om vad jag ska göra för flera dagar framåt så det är sällan akututryckningar jag gör.

Varför vill du engagera dig i SPOL-gruppen?

Jag tycker det behövs en högre och jämnare kompetens hos både beställare och utförare av spolning och vill gärna bidra till det. Jag har länge följt SSTT och läser Nyhetsbrevet och när jag läst artikeln om SPOL-gruppen på Facebook och såg att de efterfrågade fler medlemmar till arbetsgruppen kände jag på en gång att det var något jag ville göra. Inte minst beställarna behöver få en ökad förståelse för vad de egentligen beställer, de betalar ändå mycket men vet inte alltid vad de betalar för. Även utförarna behöver en höjd kompetens, och framför allt en jämnare kompetens. Idag finns inga utbildningskrav alls för att få börja köra en spolbil, det är bara att sätta i gång och sedan lära sig allteftersom. Med en branschutbildning och standarder kan man komma till rätta med den ojämna kunskapsnivån.

Vad vill du bidra till inom arbetsgruppen?

Jag hoppas att min samlade erfarenhet kan komma till nytta när man ska ta fram utbildningen och kursmaterialet. Jag har jobbat med spolning i både fastighet och mark och även en del filmning av rör, har även gått STVF’s filmutbildning.

Det gäller att det blir ett relevant utbildningsmaterial där även praktiska moment ingår för att utbildningen ska landa rätt ute hos utförare och beställare. Många brukar säga att det viktigaste på spolbilen är spolmunstycket, men enligt mig är den viktigaste delen föraren som använder bilens verktyg. Har man inte koll på vatten, tryck och flöden kan spolverktygen vara hur bra som helst men resultaten blir ändå inte bra. Den förståelsen måste även beställarna ha, en välutbildad förare sparar både tid och pengar, inte minst i dessa tider med svindyra bränslepriser.

Ylva Sjönell